تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/08/16 - 12:12
کد خبر: 487127

سخنان جدید عضو سابق شورای ائتلاف درباره پشت پرده لیست‌بندی سال ۹۸؛

جبرائیلی: می‌خواهند اصولگرای طرفدار برجام را وارد لیست انقلابی‌ها کنند/ اصولگرای طرفدار برجام کیست؟

جبرائیلی: می‌خواهند اصولگرای طرفدار برجام را وارد لیست انقلابی‌ها کنند/ اصولگرای طرفدار برجام کیست؟

چندی پیش سید یاسر جبرائیلی در سخنانی جالب ابتدا به ساختار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب انتقاد کرده و حضورش را در آن اشتباه دانست. اما جبرائیلی در بخشی دیگر از سخنان خود به تلاش هایی برای جا دادن یک فرد اصولگرای طرفدار برجام در سال ۹۸ خبر داد که امسال هم در انتخابات پیش رو قصد جا کردن وی در لیست انقلاب را دارند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ داستان از از جایی شروع شد که محمدباقر قالیباف سال 98 در حکمی محمدسعید احدیان مدیرعامل و مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری خراسان (روزنامه خراسان) را بعنوان سخنگوی کمپین انتخاباتی خود یعنی مجلس نو (نواصولگرایی) انتخاب کرد. این انتخاب در همان سال با واکنش های متفاوت فعالین رسانه ای و سیاسی روبه رو شد، منتقدین اعتقاد داشتند با توجه به اینکه محمدسعید احدیان از موافقین برجام بوده و در روزنامه خراسان نیز کاملا در حمایت از برجام تیتر می زد نباید امروز در این منصب بخشی از جریان منتسب به جریان انقلاب را نمایندگی کند.

 محمدسعید احدیان درحالی از سوی محمدباقر قالیباف به عنوان سخنگوی کمپین انتخاباتی مجلس نو انتخاب شده بود که زمان توافق برجام، کتاب «برجام، در تحلیل کلان و خرد» را برای تبیین دستاوردهای این توافق تالیف نمود؛ با این حال منتقدین از خود می پرسیدن چه چیزی با وجود جریان ‫ غربگرا «نو» می‌شود؟

بیشتر بخوانید: نواصولگرایی مجلس نو را با حامیان برجام می‌سازد؟

احدیان در حالی برایند برجام را مثبت می دانست و محمد جواد ظریف را نیز به روزنامه خراسان دعوت کرد از این رو  منتقدین احدیان نیز معتقدند برجام یکی از مهم ترین معیارهای شناخت جریان اصیل انقلابی است و حامیان برجام که باعث صدمات و خسارات جبران ناپذیر به جریان انقلاب شدند به هیچ وجه نباید نمایندگی جریان انقلاب را در سپهر سیاسی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: دستیار ظریف در مجلس؟!

زمزمه های ورود احدیان به لیست قالیباف و شورای ائتلاف نیز واکنش های زیادی از طرف فعالان دانشجویی و رسانه ای را به دنبال داشت که در ادامه برخی از واکنش های سال 98 به انتخاب احدیان در لیست انقلابی‌ها را می بینید:

کار به همین جا نیز ختم نشد و چندی پیش سید یاسر جبرائیلی در سخنانی جالب ابتدا به ساختار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که خود نیز در آن شرکت داشت انتقاد کرده و حضورش را در آن اشتباه دانست. اما جبرائیلی در بخشی دیگر از سخنان خود به تلاش هایی برای جا دادن یک فرد اصولگرای طرفدار برجام  در سال 98  خبر داد که امسال هم در انتخابات پیش رو قصد جا کردن وی در لیست انقلاب را دارند.

با توضیحات داده شده به نظر می رسد منظور از فرد اصولگرای طرفدار برجام در سخنان سید یاسر جبرائیلی در واقع همان محمد سعید احدیان باشد که در کتابی به دفاع و ستایش برجام پرداخت.

اما نکته دیگری که بر بخش دوم سخنان جبرائیلی مبنی بر تلاش دوباره برای جا دادن اصولگرای طرفدار برجام در لیست امسال انتخابات مجلس صحت می گذارد حضور موثر و اثرگذار دوباره احدیان در همایش انتخاباتی محمدباقر قالیباف یعنی مبنا است.

بیشتر بخوانید: بانی اقتصادی همایش میلیاردی مبنا چه کسی بود؟/ مبنا با مجوز یا بدون مجوز؟

همایش انتخاباتی مبنا در حالی برگزار شد که محمدسعید احدیان بعنوان دبیر همایش معرفی و سخنرانی کرد چیزی که نشان از تلاش هایی برای حضور موثر وی در انتخابات آینده مجلس و احتمالا جا دادن وی در لیست منتسب به انقلاب است.

همایشی انتخاباتی با عنوان مبنا یعنی  "مجمع بیداری نیروهای انقلاب" نشان می دهد همچین عنوانی بیش از آنکه عنوان جذابی برای مردم و نیروهای انقلاب باشد باوجود همچین افرادی بعنوان اعضای اصلی عنوانی دفع کننده است. در واقع مردم می پرسند این همایش انتخاباتی قرار است کدام یک از نیروهای انقلاب را از خواب بیدار کند؟ آیا قرار است این بیداری با افرادی چون محمدسعید احدیان با دو جلد کتاب که در نهایت به دفاع و ستایش برجام و عکس های یادگاری با محمدجواد ظریف پرداخته، صورت گیرد؟

با این حال به نظر می رسد همایش و مجمعی که با چنین افرادی شروع شده است به نظر می‌رسد همانند سایر جریانات قارچگونه گذشته مثل مجلس نو محمدباقر قالیباف که در انتخابات گذشته بازهم با نقش آفرینی همین محمد سعید احدیان شکل گرفته بود و نقش اهرم فشار را بر جریان کلی اصولگرا برعهده داشت، مبنا نیز همان نقش را بازی خواهد کرد تا افرادی چون احدیان را به لیست واحد نیروهای انقلاب تحمیل کند.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
همکاری وزارت نیرو با وزارت صمت‌ برای عبور از پیک مصرف برق
بازار آرام خودرو چطور با واکنش خودروسازان متلاطم شد
رشد بهای دلار و کاهش قیمت سکه در معاملات امروز
ایران‌خودرو دوباره گران کرد‌
عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا ۳ روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود
مخبر: برای پشتیبانی از دولت جدید آمادگی داریم
جبهه انقلاب و دولت پزشکیان
ترکیب هیئت‌ رئیسه سه کمیسیون مجلس خبرگان مشخص شد
آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم از فردا +جزئیات مراسم تنفیذ
زاکانی: وظیفه همه ما کمک و همکاری با دولت است
راز ممنوعه خربزه و عسل: افسانه یا واقعیت؟
پیشنهادات مجمع دانشگاهیان به پزشکیان برای انتخاب کابینه
معرفی برترین و بهترین برند های تولید کننده سالت نیکوتین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top